Kurumsal Kimlik Tasarımının Marka Üzerindeki Etkisi
Zaman içerisinde belli bir noktadan sonra ‘markalaşma’ sözcüğü ile ‘logo’ terimi aynı alanda kullanılmaya başlandı. Markalar, logolardan çok daha fazlası olsa da, son zamanlarda pek çok pazarlamacı için görsel kimlik oluşturma disiplini sadece süs niteliği kazanmışlardır.
Kurumsal kimlik ve marka kimliği bir topluluğun kültürünü, karakterini, kişiliğini, ürün ve hizmetlerini müşterilere, çalışanlara, ortaklara ve yatırımcılara ilham verecek şekilde yansıtan ifadelerdir. 20. yüzyılın ortalarında görsel kimlik sistemlerinin gelişimi neredeyse bütün marka girişimlerinde bir dayanak noktası haline gelmiştir. Örneğin aklımıza gelen Coca Cola, IBM, Mercedes, Ford, McDonald’s gibi markalarda bu süreçten geçmişlerdir.
Bu ikonlaşmış şirketlerin başarısı çoğunlukla İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra oluşan müşteri odaklı ekonomileri yansıtan reklam mesajlarına dayanmaktadır. Kurumsal organizasyonlar görsel kimliklerinin şirketlerinin basit fakat güçlü bir amblemi haline gelmesi gerektiğinin farkına varmışlardır. Ticari alanda zafere ulaşmak için gereken görünürlük ve istikrar görsel yansımanın değerini göstermiştir.
20. yüzyılın sonlarında ise büyük dönüşümler meydana geldi. İnternet ve sosyal ağların oluşumu markaların kendilerini ifade etme şeklini kökten değiştirdi. Organizasyon kavramından bireyselliğe köklü bir dönüş başladı ve şirketler de bu hızlı değişime ayak uydurmak zorunda kaldı.
Apple, Yahoo, Google, Facebook ve daha nice yeni nesil dijital markalar sürekli be hızlı bir değişim ihtiyacındadırlar. Dijital markaların bu nesli kendi görsel dilini, kültürünü ve içinde doğdukları dijital evrenin enerjisini yansıtmaktadırlar ve bu süreç içerisinde de değişimin hızına ayak uydurma zorunluluğundadırlar.
Markalaşma stratejisi artık 6 aylık bir süreçten daha uzun zaman almaktadır ve marka kimliği de daha az resmi bir yapı ile oluşturulmaktadır. Kurumsal kimlik ve ürün kimliği yaratan tasarımcılar 20. yüzyılın mevcut değerlerine meydan okumakta ve markalarını en iyi şekilde temsil edebilecek müşteri odaklı, esnek ve çok yönlü bir kimlik oluşturmaya çabalamaktadırlar.
Kuralları sürekli bir şekilde değişmekte olan ve gittikçe dijitalleşen bu zamanlarda görsel kimlik sadece durağan ve fiziki özellikler değillerdir. Artık görsel kimlikler ve tasarım sözlükleri yeni nesil iş liderlerinin görüşlerini yansıtmak üzere evrilmiştir. Başarılı iş liderleri manevi açıdan güçlü ve yüksek değerdeki bir marka oluşturmak için ürünün de ötesinde manevi bir duygu uyandırmaları gerektiğinin farkındalardır. Bu da sadece logo tasarlamak değil etkili ve katılım sağlayan deneyimler sunabilmeyi gerektirir.
Görsel kimlik programlarının hızla gelişen dünyaya ayak uydurabilmesi için önsezili, esnek ve içgüdüsel değerlerin tüketicilerle yansıtılması üzerinde yoğunlaşmak hayati önem taşır.
21. yüzyılda marka hedefi müşterilerle duygusal bağı merkez almazsa ve görsel kimlik tam anlamıyla oluşturulmazsa, marka farkındalığı olsa bile bu markanın kişiliği eksik kalacaktır. Kurumsal kimlik marka temsilinin bütününde küçük bir yer edinse de tüketicilerin aklında kalacak olan ilk bağlantı olacaktır.
Kurumsal kimlik tam olarak nedir?
Pek çok insan kurumsal kimliğin, organizasyonlarının özelliklerini ve değerlerini temsil eden bir logo edinmek olduğunu düşünür. Fakat bu, güçlü bir kurumsal kimlik oluşturma konusunda gereken unsurlardan sadece biridir. Güçlü bir görsel kimlik kurumunuzun kişiliğini ve değerlerini yansıtır ve aynı zamanda her pazarlama aracını ve taktiğini de içinde barındırır.
Yenilikçi organizasyonlar bu kişiliği ve görsel yönü edinmekte başarılılardır ve bunu yaparken kurumun kimliğini derinlemesine yansıtarak şirket değerlerini açıkça ve istikrarlı bir tutumda göstermeyi başarırlar. Tüm bu parçalar bir araya geldiğinde de kurumunuzun ve ürün ve hizmetlerinizin yapacağı ilk izlenimi oluşturmuş olursunuz. Bunu da doğru şekilde yaptığınızda alacağınız izlenimler olumlu olacaktır.
Örneğin McDonals’s şu anda 120’den fazla ülke üzerinde pek çok şubeye sahiptir. Şirketin bu başarısının sebeplerinden biri de akılda kalıcı marka kimlikleridir. Eğer dünyanın herhangi bir yerindeki bir McDonald’s şubesine giderseniz, menülerin benzer nitelikte olduğunu, yemeğin aynı kalitede ve lezzette olduğunu göreceksiniz. Marka istikrarı McDonald’sın bu kadar büyük bir marka haline gelmesinde oldukça etkilidir.
Uzun lafın kısası kurumsal kimlik bir markanın fiziki göstergesidir. Logo, antetli kağıt, kartvizit ve web sitesi gibi bütün öğeler bu kapsama girmektedir. Bunların rehberliğinde şirket kimliğinizi nasıl oluşturacağınızı tüm alanlardaki tasarımlarınızla gösterebilirsiniz.
Günümüzün rekabet dolu piyasasında kurumsal kimlik standartlarını sağlamak esastır. Şirket bünyesindeki her bireyin şirketinizi aynı şekilde temsil ettiğinden ve müşterilerinizle aynı şekilde iletişime geçtiğinden emin olun. Bu işte istikrarı ve tutarlılığı yakalamak önemlidir. Özet olarak kurumsal kimliğin amacı:
- Kurumunuz için tek ve açık bir kimlik yaratarak hizmet ve ürünlerinizi yansıtmak,
- Profesyoneli güvenilir ve güncel bir organizasyonu temsil etmek,
- Marka değerini ve organizasyonun görsel temsilini standart hale gelmesi için düzenli olarak medya araçlarının kullanımını arttırmaktır.
Sonuç olarak:
İşlevsel bir kurumsal kimlik tasarımı bir kurumun ideallerini, hedeflerini ve dürtülerini, yani kurumun amacını tam anlamıyla yansıtır. Tutarlı ve işlevsel bir kurumsal kimlik oluşturmanın avantajı ise organizasyonunuzu tanıtmak, anımsatmak ve saygı görmesini sağlamaktır. Kurumsal kimlik ve kurumsal görünüm pazarlama yönetiminde oldukça önemlidir. Bu kavramlar kitlesel satın alım eğilimleri üzerinde büyük bir rol oynamaktadır.