Temel Logo Öğelerinin Düzenlenmesi – Logo Tasarımı – Bölüm 4
Önceki bölümde geometrik şekillerin insanlar üzerindeki etkileri ve yaptıkları çağrışımlardan bahsedilmişti. Bu bölümde ise bir adım daha ilerleyerek temel logo öğelerinin organizasyonunun bu öğeler tarafından yaratılan çağrışımları oluşturmadaki rolünden bahsedeceğiz.
Örneğin dikey kadrajlı logolar ne şekilde organize edilmelidir? Yatay kadrajlı bir logonun diğerlerine yaratacağı farklılıklar nedir ve kullanım alanları nelerdir? Logolarda renk seçiminin önemi nedir?
Logo tasarımı için temel öğelerin düzenlenmesi
Format
Karesel, dikey ya da yatay kadrajlı logolar kullanımda nasıl değişiklik gösterir?
Her formatın uyandırdığı duygular ve yarattığı izlenimler farklıdır. Genel olarak logolar bu üç formatta tasarlanabilir fakat hangisini seçeceğiniz aşağıda verilen faktörlere göre değişkenlik gösterir:
- Logonun hedeflenen kullanım alanı (Kalem veya kartvizit üzerinde)
- Logonun oturtulacağı alan
Yatay kadrajlı logoların kullanım alanları:
Bu logolar genellikle ürün paketlerinde kullanılmaktadır. Eğer logo yatay olarak yerleştirilemiyor ise logonun yönünün çevrilmesi de uygundur.
Dikey kadrajlı logoların kullanım alanları:
Bu logolar bayraklar, bazı kartvizitler ve şişeler gibi öğeler için daha uygundur.
Boyutlandırma
Logo tasarımı hazırlanırken bağımsız öğelerin arasında boyut farklılıklarından yararlanmak genellikle kontrast yaratmak için kullanılır. Fakat aynı anda bu öğelerin arka plana uyumluluğuna da özen göstermeli ve küçük öğeleri arka plan olarak sığdırmaya çalışılmamalıdır. Bir araya getirilen her öğe bütünde uyumlu ve dengeli bir görsel ortaya çıkarmalıdır. Bu durumlarda uyum içerisinde bir görsel edebilmek için, kullanacağınız ilk öğenin yarı genişliğini baz alınarak diğer öğelerle arasına mesafe koyulmalı ya da aynı şeyi yerleştirilecek herhangi bir yazıda da uygulanması gereklidir.
Ayrıca logoların etrafında boş bırakılması gereken bir alan da bulunmalıdır. Figür ve yazı kısmının bulunduğu bir logoyu göz önüne alırsak bu boşluğu bırakmak hem daha temiz hem de daha net bir hava yaratacaktır. Her logonun öğelerinin boyutu birbirinden farklı olabileceği için bırakılan boşluklar da değişkenlik gösterecektir. Logolarınız da kullanacağınız en küçük öğe bile görünür ya da okunaklı olmalıdır. İşlevsellik açısından logo boyutunuz 2 santimetreyi aşmamak üzere tasarlanmalıdır.
Simetri
Logo tasarımında simetri, sabitliği ve istikrarı temsil eder. İnsan beyninde simetri; uyum ve harmoni olarak algılanır. Simetrik logolar kolaylıkla tanınır ve bu tarz logolara sahip şirketler de logoları yoluyla kitlelerine istikrar ve sabitlik mesajını verir. Bu nedenle logo tasarım çalışmalarının pek çoğunda fark edilmeden simetrik öğeler kullanılmaktadır.
Simetri logolarda pek çok şekilde kullanılabilir. Dört taraflı bir logoda sadece imgenin yönünü 90 derecede değiştirerek ya da verilen öğeleri dikey veya yatay şekilde yansıtarak simetri yaratabilirsiniz. Simetri bazen yansıma izlenimi vermek için de kullanılabilir. Örneğin sudan yansıyan bir görüntü izlemini vermek için simetri kullanılabilir. Eğer akvaryum mağazası gibi su ile bağlantısı olan bir şirkete sahipseniz bu alandan yararlanabilirsiniz ve logonuzu da sudan yansıyormuşçasına bir görünüm verebilirsiniz.
Farklı öğeleri bir araya getirmek
Bir logoda farklı öğeleri birleştirirken ve bir araya getirirken logonuzun belirsizleşme riskini göz önünde bulundurmalısınız. Bu sebeple kullanacağınız öğelerin gerekliliklerini tartarak en uygun olan ve şirket değerlerinizi en iyi şekilde yansıtanları seçmelisiniz.
Yazı ve figür bölümlerini barındıran ya da figür kısmı birden fazla öğe içeren bir logo oluşturmak problem değildir. Fakat bu öğelerin birleşimlerinde denge yakalanıp yakalanmadığına özen gösterilmelidir. Asıl zor kısım da budur. Bu sebeple içerisinde farklı alanlardan pek çok öğe barındıran logolar oluşturmak çok da akıllıca olmayabilir ve oldukça zaman ve çaba isteyen bir işe dönüşebilir. Bu kısım logo tasarımını gerçekleştiren kişinin becerilerine kalmıştır. Piyasada basit ve anlamlı logolar olduğu kadar karmaşık logolar da bulundurmaktadır.
Renkler ve kullanımları
Renk seçimi oldukça kapsamlı ve logo tasarımında özen gösterilmesi gereken hassas bir konudur. Bazı durumlarda logo tasarımında renk kullanmak gerekli değilken bazılarında hayati bir önem taşıyabilir. Fakat her zaman bir ya da birkaç adım ötenizi düşünerek hareket etmelisiniz.
Logonuz hangi alanlarda kullanılacak? Renkli logo kullanmak zorunda mısınız? Sadece daha güzel bir görüntü olacağı için mi bu gerekli? Ek olarak yapacağınız baskı harcamalarına değecek mi?
Eğer logonuz sadece internet üzerinde kullanılacaksa renk seçimi o kadar da sorunlu bir konu değildir. Fakat logonuzu aynı zamanda basılı medya araçları üzerine kullanmak istiyorsanız aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmalısınız:
- Renkli ve renksiz tasarımların yarattıkları farklılıklar,
- Logonuzu hangi baskı metotlarıyla kullanacağınız,
- Renkli logolarda belirli bir renk mi yoksa farklı renkler mi kullanacağınız,
- Faks ve diğer seçenekler için siyah beyaz versiyonlarının ayarlanması,
Logo elementlerinin biçimini değiştirme-bozma
Modern ara yüz programlarında öğelerin, karakterlerin ve teknik araçların kullanımına göre bu öğeler biçimlendirilebilmekte ve orijinalinden farklı bir hale getirilebilmelidir. Bu teknikler kullanılabilir fakat logo tasarımında bunların kullanımı temkinli olarak yapılmalıdır. Böylece vermek istediğiniz mesaj belirsizleşmez ve anlaşılmaz hale gelmez.
Üç boyutlu tasarım
Logolarınıza üç boyutlu bir derinlik kazandırmak
2 boyutlu logolarınıza da bu tarz bir derinlik kazandırılması mümkündür. Biraz gölge ekleyerek ya da mevcut öğeleri gölgelendirerek bu hedefe ulaşılabilir. Fakat bunu yapmadan önce logonuzun belirli baskı metotlarına uygun olamaması ve buna bağlı olarak ortaya çıkabilecek ek harcamaları da göz önünde bulundurmalısınız. Üç boyutlu logolar 3D uygulamalar yoluyla da oluşturabilmektedir. Ayrıca bu programlar tasarım alanında uygulanabilecek daha fazla seçenek sunmaktadır. Fakat yukarıda bahsedilen sorunlar bu uygulamalarda da önünüze çıkabilir. Üç boyutlu logolar inşaat sektöründe sıkça kullanılmaktadır.